Forside / Netværk / Netværket Grøn Byg

Netværket Grøn Byg
– Gør bæredygtighed til en konkurrencefordel

Som en del af netværket Grøn Byg får du hjælp til at styrke din forretning og gøre den mere grøn og bæredygtig.

Netværket er for dig, der arbejder i bygge- og anlægsbranchen, og som gerne vil have flere kunder, bedre adgang til finansiering og tiltrække dygtige medarbejdere.

Et udkast til din første ESG-rapport

I dag stiller flere krav til, at virksomheder tænker grønt, bæredygtigt og ansvarligt for omverdenen. Hvis du kan vise, at du arbejder bæredygtigt – og hvis du har papir på det – så har du en klar fordel. Det kan åbne døre til nye kunder og styrke din virksomhed.

Det kaldes også en ESG-rapport, og det betyder, at du kan vise, at du passer på miljøet, behandler folk ordentligt og driver en sund og ansvarlig forretning.

Når du arbejder med ESG, kan det styrke din forretning.

I netværket får du adgang til onlineværktøjet ESG-Kickstart til at starte udkastet til din første ESG-rapport.

Du får personlig hjælp, sparring og inspiration, og samtidig bliver du klar til at vise din grønne- og bæredygtige strategi frem sort på hvidt i en rapport – som du kan bruge i både intern- og ekstern kommunikation.

Din virksomhed vil således stå meget stærkt i forhold til de grønne forretningsmuligheder.

Netværksforløbet vil

  • Give indsigt i nye markeder og teknologier
  • Bidrage til at identificere din virksomheds styrkeposition i værdikæden og nye forretningsområder
  • Modne virksomheden til nye leverandørkrav, certificeringer og standarder
  • Give mulighed for gratis opkvalificering af medarbejdere
  • Give mulighed for erfaringsudveksling med andre lokale virksomheder, der brænder for grøn udvikling

Kontakt os

Ønsker du at høre mere?

Ønsker du at høre mere om vores netværk for soloselvstændige, så kontakt os i dag.

Lars Gadgaard
Forretningsudvikler

Grøn Byg I

Kalender 2025/2026

Torsdag den 19. februar 2026 kl. 08.30 - 15.00
Messe: Byg & Bæredygtighed på Håndværkskollegiet, Herning

Grøn Byg II

Kalender 2025/2026

Onsdag den 11. december 2025 kl. 15.00 - 17.00
Netværksopstart

  • Forventningsafstemning
  • Aftaler om lokationer/tid
  • Indblik i potentialet

Torsdag den 19. februar 2026 kl. 08.30 - 15.00
Messe: Byg & Bæredygtighed

Dato følger
Ledelse, organisation og bæredygtighed

  • Kravene til fremtidens FN's 17 Verdensmål

Dato følger
Den økonomiske- og sociale bundlinje

  • Vi tager udgangspunkt i din egen virksomhed og værdikæde

Dato følger
Den økonomiske bundlinje

  • Energioptimering, affald og cirkulær økonomi

Dato følger
Bæredygtighedsrapport

  • Kommunikation og udkast til din egen rapport

 

Josefine Gren Runge

Studentermedhjælper

Josefine er i gang med at uddanne sig til Service- og Oplevelsesøkonom med speciale i eventmanagement, hvor hun til sommer starter på en top-up i Innovation og Entreprenørskab.

Hun hjælper primært til med de kommunikative opgaver, herunder SoMe, opdatering af hjemmesiden og digital markedsføring. Derudover hjælper hun til, hvor hun kan, indenfor hendes kompetenceområder.

Josefine har stor erfaring indenfor service- og turismefaget, hvor hun har tilegnet sig flere erfaringsbaserede evner – heriblandt hvordan man bedst muligt kommunikerer til forskellige målgrupper, samt evnen til at få et team til at løfte i flok. Hun har for nylig arbejdet med PR, hvor hun har lavet indhold til pressemeddelelser, SoMe og meget andet.

Julie Josefine Schou Lauesen

Kommunikation og markedsføring

Julie styrer vores kommunikation med sikker hånd.

Hun har flere års erfaring inden for ekstern kommunikation, opbygning af hjemmesider og digital markedsføring via nyhedsbreve, sociale medier og webindhold.

Julie er både struktureret, effektiv og har et skarpt overblik. Som erfaren tekstforfatter skaber hun indhold, der engagerer målgruppen – lige fra pressemeddelelser og nyhedsbreve til opslag på sociale medier, indhold til hjemmesider og fortællingen af den gode historie.

Marianne K. Thomsen

Erhvervskoordinator & Newcomer Service

Marianne har stor viden om arbejdskraftbehov, rekruttering og fastholdelse og har den tætte dialog med vores virksomheder om kobling til blandt andet studerende og driver vores lokale netværk for HR medarbejdere blandt vores medlemmer.

Hun har den daglige kontakt til potentielle og nye tilflyttere, som ønsker at bosætte sig i Billund kommune pga. job. Marianne har mange års erfaring fra det private og offentlige inden for rekruttering, uddannelse og opkvalificering af medarbejdere.

Marianne står til rådighed, når virksomhederne rekrutterer internationalt, og hjælper med det, som ikke altid kan formidles på en hjemmeside eller på skrift til potentielle tilflyttere fra hele verden.

Marianne Hestbech Witte

Forretningsudvikler

Marianne er vores stærke lokale kapacitet i forhold til salg, markedsføring, forretningsudvikling af detail, turisme samt iværksætteri. 

Hun kommer med en solid baggrund med over 25 års erfaring som selvstændig og fra forskellige regi, hvor hun har arbejdet med opsøgende salg, udvikling af detailkoncepter, turisme, samt forretningsudvikling. 

Marianne møder du på daglig basis i vores startupmiljø og erhvervskontor på Kløvermarken, og hun hjælper med vejledning og sparring af iværksættere i hele Billund kommune. Marianne møder dig i øjenhøjde, gennemskuer hurtigt en problemstilling og kommer med løsningsforslag, der er til at forstå, og med skarpt kompas på online og grafisk kommunikation, som skal sikre bæredygtige virksomheder.

Paul-Erik Hensgen

Forretningsudvikler

Paul-Erik er cand. merc. i International afsætning med mange års erfaring som marketingchef i større B2B- og B2C-virksomheder (produktionsvirksomheder og turisterhvervet) hvilket har givet en stor kommerciel forståelse. Derudover har Paul-Erik i 10 år været selvstændig rådgiver for SMV’er.

Hans fokusområder hos Billund Erhverv er forretningsudvikling, iværksætteri, samt mentor- og investornetværk.

Lars Gadgaard

Forretningsudvikler

Lars kommer med en solid baggrund som forretningsudvikler og har godt kendskab til erhvervsfremmesystemet. Han har en kommerciel baggrund og du kan forvente en strategisk sparring om udvikling og vækst.

Han har erfaring som ejerleder gennem 11 år og har arbejdet på direktørniveau i flere virksomheder.

Lars’ fokusområder er forretningsudvikling, grøn og bæredygtig omstilling, digitalisering, kompetenceudvikling og strategi. Lars er certificeret i forskellige forretningsudviklingsværktøjer bla. Væksthjulet®

Har du brug for sparring på udvikling af din virksomhed, så er Lars kun et opkald væk.

Marie Skov Lillelund

Direktør

Marie har lederstokken i foreningen og sætter retningen i samarbejde med bestyrelsen og er i dagligdagen tæt på både foreningens drift og udvikling.

Hun er udførende på udvikling af foreningens strategiske indsatser og prioriterer dialogen og netværket med medlemmer og andre ’legekammerater’, som vil være med til at sikre vækst og udvikling i Billund kommune.

Marie er erfaren i bl.a. organisations- og forretningsudvikling, forandringsledelse, salg og strategisk kommunikation samt netværksudvikling og facilitering.

Forskel på A- og B-medlemmer

Du bliver A-medlem med stemmeret, hvis din virksomhed ligger i Billund Kommune.

Du bliver B-medlem uden stemmeret, hvis din virksomhed ligger uden for Billund Kommune, men du får samme muligheder for eksponering og deltagelse i netværksaktiviteter og arrangementer.

Gæst

Er du i tvivl om, om et medlemsskab af Billund Erhverv er noget for dig? Kom med som gæst til et af vores kommende arrangementer og bedøm selv.

Kontakt os på info@billunderhverv.dk, så kan du komme med som gæst til et valgfrit arrangement hvis der er plads.

Luk igen